STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W KLUBIE MALUCHA ŻUCZKI
Wstęp
W dobie narastających problemów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
zjawisko przemocy wobec najmłodszych stało się przedmiotem szczególnej
uwagi. Przyczynia się ono nie tylko do poważnych zaburzeń emocjonalnych,
ale również wpływa na rozwój osobowości, osiągnięcia szkolne oraz relacje
społeczne dzieci. Dlatego konieczne jest zapoznanie się z podstawowymi
pojęciami przemocy-krzywdzenia w śród małoletnich.
Definicja przemocy wobec dzieci
Krzywdzenie dziecka - krzywdzenie dziecka to jednorazowe albo powtarzające
się nieprzypadkowe działanie lub zaniechanie, które powoduje lub może
powodować u dziecka ból lub cierpienie psychiczne bądź fizyczne. Może ono
stanowić czyn zabroniony. Oceny czy dane działanie lub zaniechanie jest
czynem zabronionym dokonują organy wymiaru sprawiedliwości.
Wyróżnia się 5 podstawowych form krzywdzenia:
1) Przemoc fizyczna obejmuje wszelkie nieprzypadkowe użycie siły
fizycznej wobec małoletniego, w wyniku czego doznaje on bólu
fizycznego i (ewentualnie) urazów lub zachowania, które mogą
spowodować takie konsekwencje (stwarzają takie ryzyko). Przykładem
takiej krzywdy jest bicie, potrząsanie, kopanie, duszenie, oparzanie,
obezwładnianie, popychanie, rzucanie, rzucanie w dziecko ciężkim lub
niebezpiecznym przedmiotem i inne. Przemocą fizyczną wobec dzieci są
kary fizyczne czyli jakiekolwiek karanie z użyciem siły fizycznej, które ma
na celu spowodowanie pewnego nawet niewielkiego bólu lub
dyskomfortu. Obejmuje wszelkie uderzanie małoletniego ręką lub
jakimkolwiek innym przedmiotem oraz kopanie, potrząsanie, rzucanie w
niego przedmiotami, drapanie go, szczypanie, gryzienie, ciągnięcie za
włosy lub uszy, nakazywanie utrzymywania jakiejś niewygodnej pozycji
(np. klęczenie, stanie z podniesionymi rękami), oparzenie czy przypalenie
bądź w postaci bolesnych czynności (np. zmuszanie do połykania
gorących potraw, karmienie na siłę) i inne podobne akty.
2) Przemoc psychiczna obejmuje wszelkie zachowania prowadzące do
niszczenia lub zaburzenia u małoletniego konstruktywnego obrazu własnej
osoby, wszelkie zachowania, które powoduję lub mogą powodować u
małoletniego (bezpośrednio lub odległym w czasie) różne problemy
emocjonalne lub psychospołeczne, w tym zaburzenia emocjonalne, poznawcze,
zaburzenia zachowania oraz problemy psychiczne. Są to wszelkie zachowania,
które w ocenie społecznej i naukowych standardów są psychologicznie
destrukcyjne. Mogą to być zarówno powtarzające się zachowania jak i
pojedyncze akty, mające na celu wywołanie u małoletniego przykrości,
poczucia małej wartości bycia niekochanym, niechcianym, nieakceptowanym,
itp. W szczególności przemoc psychiczna obejmuje takie zachowania jak: o
wyzwiska, groźby i inne formy agresji werbalnej, o straszenie; w tym grożenie
lub sugerowanie użycia siły fizycznej w celu wyrządzenia bólu, grożenie
zabiciem, wyrzuceniem placówki, domu lub grożenie umieszczeniem dziecka w
miejscu, którego nie lubi lub się boi, straszenie lub akty zniszczenia ulubionych
rzeczy dziecka bądź wyrządzenie krzywdy ulubionym zwierzętom, o izolowanie,
o szantażowanie, o stawianie nadmiernych wymagań, nieliczenie się z
możliwościami rozwojowymi dziecka, o nadmierna kontrola, ograniczanie
swobody, o wzbudzanie poczucia winy, stałe obwinianie i krytykowanie,
czynienie z dziecka tzw. „kozła ofiarnego”, o upokarzanie, stosowanie
poniżających porównań, zawstydzanie, wyśmiewanie, stawianie małoletniego
w sytuacji sprzecznych wymagań, o ignorowanie, demonstrowanie odrzucenia,
celowe niedostrzeganie dziecka o niereagowanie na potrzeby emocjonalne
dziecka.
3) Przemoc seksualna - obejmuje jakikolwiek typ zachowań wykorzystujących
małoletniego do stymulacji i satysfakcji seksualnej przez osobę dorosłą lub
znacząco starszą, które mogą obejmować różne zachowania, zarówno z
kontaktem fizycznym z małoletnim lub bez fizycznej styczności. Oznacza
wciąganie osoby małoletniej w jakąkolwiek aktywność seksualną, która ma na
celu satysfakcję erotyczną innej osoby, a której dziecko nie rozumie, nie ma
możliwości obrony, i którą odbiera jako krzywdzącą w chwili zajścia lub później.
Jako przykład można wskazać: o stosunki seksualne (genitalne, oralne, analne,
udowe), pobudzanie i dotykanie intymnych miejsc dziecka, masturbacja przy
użyciu małoletniego lub w jego obecności; o rozmowy, komentarze, insynuacje
lub żarty o treści seksualnej, ekshibicjonizm, podglądanie, wykonywanie
czynności seksualnej przy dziecku, a także nakłanianie do oglądania pornografii
lub udostępnianie mu treści mających taki charakter, lub też umożliwianie
małoletniemu zapoznanie się z nimi. Obejmują także materiały ukazujące
dziecko uczestniczące w rzeczywistych lub symulowanych zachowaniach o
wyraźnie seksualnym charakterze; o dotykanie, obejmowanie, poklepywanie
bez wyraźnej zgody osoby, która osiągnęła wiek zgody, (Uwaga: w przypadku
małoletnich poniżej 15 roku życia nie ma znaczenia fakt, że dziecko wyraziło
zgodę); o demonstrowanie treści o charakterze pornograficznym (fotografie,
rysunki, teksty).
4) Zaniedbywanie - oznacza brak należnych dziecku zachowań, co powoduje
niezaspokajanie niezbędnych dla prawidłowego rozwoju potrzeb
egzystencjalnych małoletniego związanych z odżywianiem, ubiorem,
schronieniem, higieną, opieką medyczną, oraz kształceniem, ale też narażanie
dziecka na jakiekolwiek niebezpieczeństwo i brak zapewniania bezpieczeństwa
przez osoby odpowiedzialne za jego dobro. Zaniedbywanie może być
intencjonalne lub niezamierzone, a wręcz nieświadome co do konsekwencji
spowodowania sytuacji. Może mieć charakter powtarzalny lub incydentalny.
Rodzaje zaniedbywania:
- fizyczne: nieodpowiednie odżywianie, ubiór, higiena, schronienie oraz brak
nadzoru i opieki, a także narażanie zdrowia i życia dziecka na
niebezpieczeństwo;
- medyczne: nieszukanie pomocy medycznej lub poważne opóźnienie w jej
szukaniu w sytuacji poważnych urazów czy chorób bądź problemów
zdrowotnych małoletniego, brak podejmowania czynności zalecanych na bazie
wiedzy medycznej w leczeniu dziecka
- edukacyjne i wychowawcze: brak stymulacji poznawczej małego dziecka, brak
realizacji obowiązku szkolnego, przyzwolenie na wagarowanie, na
nieuzasadnione opuszczanie szkoły, przyzwolenia i brak działań w sytuacji
występowania u dziecka różnych zachowań problemowych (alkohol i inne),
brak dbałości o zapewnienie specjalnych działań edukacyjnych dziecku i
któremu zalecono takie wskazania, brak zapewnienia pomocy
psychopedagogicznej, odmowa poddania dziecka zabiegom korekcyjnym, o
terapeutycznym w sytuacjach występowania u niego problemów z
zachowaniem, zaburzeń emocjonalnych i innych, brak zainteresowania
sytuacją szkolną dziecka, całkowity brak współpracy i zainteresowania
rodziców/ opiekunów sytuacją szkolną dziecka
- emocjonalne: brak wsparcia małoletniego w sytuacjach trudnych dla niego,
brak zainteresowania dzieckiem, niezwracanie uwagi na dziecko, brak
nawiązywania z małym dzieckiem kontaktu/ wchodzenia w interakcje z o
dzieckiem, dopuszczanie do przebywania przez dziecko w sytuacjach, które są
dla niego szkodliwe w sensie psychologicznym (np. przemoc między o
rodzicami, przemoc w mediach itp.); o Porzucanie: pozostawienie dziecka bez
opieki i nadzoru na długi czas lub z intencją pozbycia się dziecka, w tym
wyrzucanie (z domu lub odmowa o przyjęcia małoletniego po ucieczce)
5) Przemoc rówieśnicza - (agresja rówieśnicza): występuje, gdy dziecko
doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników.
Niniejszy dokument został stworzony w oparciu o ustawę o przeciwdziałaniu
przemocy wśród dzieci oraz aby zapewnić harmonijny rozwój w atmosferze
bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Klubu
Malucha Żuczki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Kierując się dobrem dzieci pracownicy placówki dążą do ich wszechstronnego
rozwoju z poszanowaniem ich praw. Pracownik placówki traktuje dziecko z
szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik
realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych obowiązujących w placówce oraz swoich kompetencji.
I. Postanowienia ogólne
1. Standardy Ochrony Małoletnich obejmują pracowników Klubu Malucha
Żuczki, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
2. Za małoletniego uważa się osobę poniżej 18. roku życia.
3.Rodzic lub opiekun dziecka jest uprawniony do jego reprezentacji zgodnie z
dobrem dziecka i interesem społecznym. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje
obojgu rodzicom, każde z nich ma prawo do reprezentacji dziecka. O istotnych
sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie. W przypadku braku
porozumienia między rodzicami, zostają oni poinformowani o konieczności
rozstrzygnięcia przez sąd opiekuńczy.
5. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem to
wyznaczona przez kierownika osoba sprawująca nadzór nad realizac
standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w klubie.
6. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.
II. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia
dzieci
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych
obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia
dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki
podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej
oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i
dzieckodziecko ustalone w placówce.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami
bezpiecznej rekrutacji personelu- ( załącznik nr 1 )
a. Przed przystąpieniem do wykonywania swoich obowiązków każdy pracownik
zapoznaje się ze standardami ochrony dzieci.
b. Po zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci każdy pracownik podpisuje
oświadczenie o zapoznaniu się z nimi. Oświadczenie zostaje włączone do akt.
III. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a
personelem placówki:
- Personel traktuje dziecko z szacunkiem, uwzględnia jego godność i
indywidualne potrzeby.
- Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i
każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec
dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe
wobec innych dzieci.
Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować
ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
- Personel w komunikacji z dziećmi zachowuje cierpliwość i szacunek. Słucha
uważnie dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej
sytuacji.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy i nieprzyzwoitych działań wobec
małoletniego w jakiejkolwiek formie werbalnej czy niewerbalnej.
- Personel nie może krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać
dziecka. Nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec
osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek
dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej,
opiekuńczej i prawnej.
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności,
personel powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być
w zasięgu wzroku innych. Może też poprosić drugiego pracownika o obecność
podczas takiej rozmowy.
- Każde działanie przemocowe jest niedopuszczalne - małoletniego nie wolno
bić, popychać, szturchać, szczypać, poniżać w jakikolwiek sposób werbalny i
niewerbalny.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany,
wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
- Nie można utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych.
- Istnieją jednak sytuacje, w których kontakt fizyczny z dzieckiem jest
wymagany, stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: wimy o
działaniach wymagających czynności pielęgnacyjno- higienicznych wobec
małoletniego wynikających z zakresu obowiązków pracowników klubu (m.in.
korzystanie z toalety, zmiana pieluch, zmiana ubrania, karmienie, zaopatrzenie
rany) należy zachować jedynie niezbędny kontakt fizyczny wynikający z
potrzeby działania. Jeśli jest możliwość przy tej czynności może asystować inny
członek personelu klubu. Również w sytuacji zaspokojenia potrzeb
emocjonalnych dziecka w danym momencie np.przytulenie {za werbalną lub
niewerbalną zgodą dziecka)
- Dzieci z niepełnosprawnością powinny zostać otoczeni szczególną opieką, a
pracownicy zapoznani z możliwymi sposobami porozumiewania się danego
małoletniego.
IV . Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji
podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu
małoletniego, zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po
ujawnieniu krzywdzenia .
1. Pracownik po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia
małoletniego przez pracownika, innego dorosłego, rodziców dziecka, innego
małoletniego lub pozyskaniu takiej informacji od innych osób, rodziców, w tym
rodziców małoletniego, niezwłocznie interweniuje.
2. W przypadku podjęcia przez pracownika klubu podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek (załącznik nr 2) przekazania uzyskanej
informacji kierownikowi placówki oraz sporządzenia notatki służbowej.
3. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
zagrażających małoletniemu i udzieleniu mu wsparcia jest kierownik klubu.
4. W sytuacji, kiedy podejrzanym o krzywdzenie małoletniego jest pracownik
placówki:
a) W związku z podejrzeniem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
przez pracownika, kierownik niezwłocznie odseparowuje małoletniego od
potencjalnego sprawcy, zawiadamia policję i podejmuje dodatkowe kroki jako
pracodawca.
b) Właściciel placówki wzywa rodziców małoletniego i przekazuje informacje
dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji, a także dalszych
kroków jakie podejmie placówka. Z tego spotkania sporządza się notatkę.
5. W sytuacji, kiedy podejrzanym o krzywdzenie małoletniego jest członek
rodziny/ opiekun prawny:
a) W związku z podejrzeniem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
przez członka rodziny/ opiekuna, personel klubiku, kierownik sporządzają opis
sytuacji w klubie malucha i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem
i obserwacji małoletniego oraz plan pomocy dziecku.
c) Jeżeli problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji karnej
wobec rodziny i izolowania od niej dziecka oraz, że nie zachodzi zagrożenie
zdrowia lub życia małoletniego, dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami
małoletniego. Podczas spotkania zostają określone sposoby wsparcia i
reagowania z uwagi na sytuację małoletniego. Ze spotkania sporządza się
notatkę. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań
proponowanych przez placówkę, mimo trudnej sytuacji małoletniego,
kierownik składa niezwłocznie zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do
policji, prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację dziecka do sądu
rodzinnego.
d) W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu
ciężki uszczerbek na zdrowiu, pracownik niezwłocznie informuje odpowiednie
służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998, a
następnie informuje kierownika o zaistniałym zdarzeniu. W każdym z
przytoczonych przypadków małoletni zostaje objęty wsparciem opiekuna.
7. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (załącznik nr 3)
Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Żuczkach.
8. Kierownik powołuje zespół interwencyjny, który opracowuje plan działań
oraz plan wsparcia małoletniego mających na celu pomoc dziecku i objęcie go
opieką. W planie działań uwzględnia się jakie konkretnie działania podejmie
placówka w celu zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu i odizolowania go
od krzywdzącego. W planie wsparcia uwzględnia się wsparcie jakie zapewni
placówka (np. wsparcie psychologiczne), a jeśli zaistnieje potrzeba to do
jakiego podmiotu zostanie skierowany małoletni (np. poradnia psychologiczno-
pedagogiczna).
9. W skład zespołu interwencyjnego wchodzi kierownik, wskazany przez
kierownika pracownik klubu. W skład zespołu nie wchodzi pracownik wobec
którego zaistniało podejrzenie krzywdzenia małoletniego.
10. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu
sporządzonego przez członków zespołu informacji.
11. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów
dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować
opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej,
bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
V. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o
podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego,
zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji,
które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za
wszczynanie procedury "Niebieskiej Karty"
1. Kierownik placówki informuje rodziców/opiekunów prawnych małoletniego
o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do organów ścigania
(Policja, Prokuratura), a następnie dokonuje zawiadomienia o możliwości
popełnienia przestępstwa.
2. W przypadku, gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia
rodzice, kierownik, jeżeli zachodzi taka potrzeba, po ocenie sytuacji,
powiadamia niezwłocznie właściwe instytucje i organy (policję, sąd rodzinny,
ośrodek pomocy społecznej, przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego,
który wdraża procedurę Niebieskiej Karty).
3. W przypadku zagrożenia dobra dziecka kierownik ma możliwość zgłoszenia
zdarzenia do sądu opiekuńczego (wgląd w sytuację rodzinną załącznik nr 4).
Kierownik ma prawo poinformować Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej o
zagrożeniu dobra dziecka.
4. W przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub
zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających
przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka
przemocy domowej, opiekun będący wychowawcą grupy lub opiekun znający
sytuację domową małoletniego może wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty” .
5. Wszczęcie procedury "Niebieskiej Karty" następuje przez wypełnienie
formularza „Niebieska Karta – A”. Procedura wszczęcia Niebieskiej Karty
odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023
r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska
Karta" (Dz.U.2023 poz. 1870).
6. Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” ma na celu działania interwencyjne
mające zapewnić bezpieczeństwo osobie doznającej przemocy domowej.
VI. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów; osoby
odpowiedzialne
1. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnia się rodzicom/opiekunom
prawnym oraz pracownikom placówki na stronie . Dodatkowo tekst
Standardów Ochrony Małoletnich jest dostępny rodzicom/ opiekunom
prawnym w placówce Kub Malucha Żuczki.
2. Standardy Ochrony Małoletnich są przekazywane za pośrednictwem
poczty elektronicznej wszystkim pracownikom klubu malucha.
3. Standardy Ochrony Małoletnich w formie drukowanej, zostają
wywieszone na tablicy informacyjnej, znajdującej się w budynku klubu.
4. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki w zakresie
Standardów Ochrony Moletnich jest kierownik klubu malucha. Po zapoznaniu
się pracowników z dokumentem, przeprowadza on spotkanie z pracownikami
w celu omówienia standardów i ich stosowania. Każdy pracownik składa
pisemne oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami -(załącznik nr 5).
4. Kierownik klubu powołuje zespół ds. monitorowania i aktualizacji
Standardów Ochrony Małoletnich, składający się z pracowników placówki.
5. Zespół monitoruje zmiany w prawie i dokonuje aktualizacji Standardów
Ochrony Małoletnich nie rzadziej niż raz na dwa lata, a w sytuacji zmiany
przepisów niezwłocznie po ich wejściu w życie.
6. Zespół odpowiedzialny za realizację i propagowanie Standardów Ochrony
Małoletnich przeprowadza wśród pracowników Żuczków, raz na 12 miesięcy,
ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.
Wzór ankiety stanowi (załącznik nr 6) do niniejszych Standardów.
W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia
Standardów.
7. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i
propagowanie (koordynator) Standardów Ochrony Małoletnich sporządza
raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownikowi klubiku.
8. Kierownik na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów
niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich
rodzicom/opiekunom.
VII. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania
ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających
dobru małoletniego.
1. Wszelkie dokumenty (np. notatki służbowe, notatki z rozmów, kopie
dokumentacji) dotyczące interwencji sporządza się w placówce w formie
papierowej w segregatorze. Możliwym jest przechowywanie otrzymanej
dokumentacji na nośnikach elektronicznych (płyta cd, pendrive).
2. Dokumenty przechowuje się przez okres 5 lat od dnia zakończenia
interwencji, w specjalnie przeznaczonej, wydzielonej części archiwum
placówki.
3. Oświadczenia personelu o zapoznaniu się z treścią Standardów Ochrony
Małoletnich włącza się do akt osobowych pracownika.
VIII. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi i
zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci
Internet
1.Dzieci powinny przebywać w placówce, która zapewnia bezpieczny pobyt za
równo jeśli chodzi o wyposażenie placówki jak i podejście personelu do
małoletnich.
2. Należy traktować dzieci z szacunkiem tak aby one przez naśladownictwo
uczyły się pozytywnych relacji.
3. Należy w sytuacjach konfliktowych pokazywać możliwości pokojowych
rozwiązań.
4. Należy reagować w sytuacji kiedy jedno z dzieci stosuje przemoc wobec
drugiego. Ustalić reguły , zasady dostosowane do wieku- w klubie malucha w
formie graficznej
5. Jeżeli zachowania agresywne powtarzają się a personel pomimo starań nie
może sprostać sytuacji, zostaje zorganizowane spotkanie z rodzicami.
6. W przypadku braku współpracy rodziców dziecka podejrzanego o
krzywdzenie - kierownik podejmuje, po ocenie sytuacji, decyzję o ewentualnym
zawiadomieniu o wgląd w sytuację rodzinną organów zewnętrznych (pomocy
społecznej, policji, sądu rodzinnego)
7. W Klubie Malucha Żuczki dzieci nie mają dostępu do urządzeń elektronicznych
oraz Internetu.
IX. Zasady ochrony wizerunku dziecka
W sytuacjach, w których Klub Malucha Żuczki rejestruje wizerunki dzieci do
własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym,
że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia
zostanie przyjęta przez nas na piśmie
3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej
(wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo
dzieci i młodzieży poprzez:
zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania
niniejszych wytycznych,
zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia
identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie
przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,
poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że
osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia
i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody
na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
4. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak
zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów
prawnych dziecka nie jest wymagana.
Załącznik nr 1 :
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Klubie Malucha Żuczki
1. W trakcie rekrutacji uzyskujemy:
1) dane osobowe kandydata, takie jak: imię (imiona) i nazwisko, datę
urodzenia, dane kontaktowe, potwierdzone okazaniem i sprawdzeniem
dokumentu tożsamości 2) informacje dotyczące: a) wykształcenia kandydatki
b) kwalifikacji zawodowych kandydatki c) przebiegu dotychczasowego
zatrudnienia.
3. Chcąc uzyskać dodatkowe informacje o kandydacie możemy poprosić o
przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego
pracodawcy) lub wskazanie osoby, która może porozmawiać w celu
przedstawienia nam opinii na temat kandydatki. Pamiętamy jednak, że nie ma
przepisu prawa, który pozwala nam odrzucić kandydata tylko dlatego, że nie
przedstawi takich referencji.
4. Przed zatrudnieniem kandydata dokonujemy weryfikacji w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym.
Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika.
5. Przed zatrudnieniem kandydata na opiekuna uzyskujemy informację z
Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
6.Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna
przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.
7. Od kandydata osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie –
kierownik pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach
zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i
państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej
składa się oświadczenie.
9. Kierownik jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej na
stanowisku opiekuna zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego
Rejestru Karnego dyrektor uzyskuje od kandydata oświadczenie o niekaralności
oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i
dyscyplinarnych.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych
zasad ochrony dzieci
(miejscowość i data)
Ja,…………………………………………………………………, posiadający/-a numer PESEL
………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za
przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z
użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie
żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto
oświadczam, że zapoznałam się ze standardami ochrony dzieci obowiązującymi
w Klubie Malucha Żuczki i zobowiązuję się do ich przestrzegania
………………………………
(podpis)
Załącznik nr 2
Notatka ze zdarzenia
Imię i nazwisko dziecka:
………………………………………………………………………………….………………
Opis sytuacji, zdarzenia:
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………..
(podpis pracownika)
Załącznik nr 3
Załączniki do Standardów Ochrony Małoletnich
KARTA INTERWENCJI
1. Imię i nazwisko dziecka/ ucznia:
Opis przyczyny podjęcia interwencji:
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia:
Dotychczasowe działania podjęte przez placówkę.
Działania pedagoga, psychologa, wychowawcy.
Spotkania z rodzicami/ opiekunami prawnymi.
Data, opis przebiegu spotkania.
Informacje, które dotarły do placówki po zgłoszeniu:
Inne uwagi:
Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia
krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
1. Data i miejsce sporządzenia dokumentu
2. Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie
3. Osoba stwierdzająca wystąpienie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenie
małoletniego
4. Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce
5. Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego
6. Opis rodzaju krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego
7. Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji
(m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego,
uruchomienie procedury Niebieskie Karty)
8. Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego
bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we
współpracy z opiekunem placówki, specjalistami (psychologiem, pedagogiem
specjalnym wg potrzeb małoletniego), informacje o ewentualnym
powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania
lekarskiego
9. Informacja ze spotkania z rodzicami
10. Zaplanowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna (małoletniemu, jego
rodzicom, innym dzieciom jeżeli byli np. świadkami incydentu) dyrektora,
opiekunów i specjalistów, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi,
informacja o zgodnie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu.
Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców
11. Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy
z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej dziecku przez jednostkę
(przebieg jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce dziecka)
12. Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających protokół
Załącznik nr 4
WNIOSEKDO SĄDU O WGLĄD W SYTUACJĘ RODZINY
………………..,dnia r.
Sąd Rejonowy w
…………………………………..
Wydział Rodzinny i
Nieletnich
(właściwy ze względu na
miejsce zamieszkania
dziecka)
Wnioskodawca:
………………………………..
imię i nazwisko lub nazwa
instytucji
………………………………………
Reprezentowana przez
………………………………………
adres do korespondencji
Uczestnicy postępowania
………………………………………………………………………
imiona i nazwisko rodziców
………………………………………………………………………
adres zamieszkania
………………………………………………………………………
imię i nazwisko dziecka, data urodzenia
Wnoszę o wgląd wsytuację małoletniego ......................... (imię i nazwisko
dziecka, data urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń wychowawczo-
opiekuńczych.
Uzasadnienie wniosku:
Opis sytuacji:
……………………………………………………………………………
Wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego i ewentualne wsparcie
rodziców jest uzasadniony.
Osoby do kontaktu:……………………………………………………………………….
imię i nazwisko, telefon, e-mail
………………………………
podpis wnioskodawcy
Załącznik nr 5
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony małoletnich zgodnie z przyjętymi standardami
..........................................................................
miejsce i data złożenia oświadczenia
Ja, .......................................................................... nr
PESEL.....................................................
oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności
seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie
toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym
zakresie.
Oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich
obowiązującymi w .......................................................................... i zobowiązuję
się do ich przestrzegania oraz systematycznego przypominania procedur
zgodnie z wytycznymi placówki.
..................................................................
(podpis osoby składającej oświadczenie)
Załącznik nr 6
Monitoring standardów ankieta dla pracowników
1) Czy znasz procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?
Tak Nie wszystkie Nie
2) Czy stosowałeś procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?
Tak Nie
3) W przypadku stosowania procedur, zaznacz, czy były skuteczne:
Tak Nie wszystkie Nie
4) Czy byłeś świadkiem lub miałeś informacje dotyczące podejrzenia
krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich?
Tak Nie
5) W przypadku zaznaczenia odpowiedzi twierdzącej, zaznacz, czy podjąłeś
interwencję: Jak przebiegała interwencja?:
………………………………………………………..…………………….…………………………
…………………………………………………………………………………………..….…………
………………………………………………………………………………………………
6) Jakie jeszcze obszary powinny zostać uwzględnione w procedurach?:
…………………………………………………………………………………………………..………
…………….…………………………………………………………………………….……………
…………………………………………………………………………………………………
7) Inne spostrzeżenia, uwagi dotyczące procedur:
………………………………………………..…………………………………………………………
…………………………………......…………..………………………………………..………………
…………………………………………………………………………………………………