2) Przemoc psychiczna – obejmuje wszelkie zachowania prowadzące do
niszczenia lub zaburzenia u małoletniego konstruktywnego obrazu własnej
osoby, wszelkie zachowania, które powoduję lub mogą powodować u
małoletniego (bezpośrednio lub odległym w czasie) różne problemy
emocjonalne lub psychospołeczne, w tym zaburzenia emocjonalne, poznawcze,
zaburzenia zachowania oraz problemy psychiczne. Są to wszelkie zachowania,
które w ocenie społecznej i naukowych standardów są psychologicznie
destrukcyjne. Mogą to być zarówno powtarzające się zachowania jak i
pojedyncze akty, mające na celu wywołanie u małoletniego przykrości,
poczucia małej wartości bycia niekochanym, niechcianym, nieakceptowanym,
itp. W szczególności przemoc psychiczna obejmuje takie zachowania jak: o
wyzwiska, groźby i inne formy agresji werbalnej, o straszenie; w tym grożenie
lub sugerowanie użycia siły fizycznej w celu wyrządzenia bólu, grożenie
zabiciem, wyrzuceniem placówki, domu lub grożenie umieszczeniem dziecka w
miejscu, którego nie lubi lub się boi, straszenie lub akty zniszczenia ulubionych
rzeczy dziecka bądź wyrządzenie krzywdy ulubionym zwierzętom, o izolowanie,
o szantażowanie, o stawianie nadmiernych wymagań, nieliczenie się z
możliwościami rozwojowymi dziecka, o nadmierna kontrola, ograniczanie
swobody, o wzbudzanie poczucia winy, stałe obwinianie i krytykowanie,
czynienie z dziecka tzw. „kozła ofiarnego”, o upokarzanie, stosowanie
poniżających porównań, zawstydzanie, wyśmiewanie, stawianie małoletniego
w sytuacji sprzecznych wymagań, o ignorowanie, demonstrowanie odrzucenia,
celowe niedostrzeganie dziecka o niereagowanie na potrzeby emocjonalne
dziecka.
3) Przemoc seksualna - obejmuje jakikolwiek typ zachowań wykorzystujących
małoletniego do stymulacji i satysfakcji seksualnej przez osobę dorosłą lub
znacząco starszą, które mogą obejmować różne zachowania, zarówno z
kontaktem fizycznym z małoletnim lub bez fizycznej styczności. Oznacza
wciąganie osoby małoletniej w jakąkolwiek aktywność seksualną, która ma na
celu satysfakcję erotyczną innej osoby, a której dziecko nie rozumie, nie ma
możliwości obrony, i którą odbiera jako krzywdzącą w chwili zajścia lub później.
Jako przykład można wskazać: o stosunki seksualne (genitalne, oralne, analne,
udowe), pobudzanie i dotykanie intymnych miejsc dziecka, masturbacja przy
użyciu małoletniego lub w jego obecności; o rozmowy, komentarze, insynuacje
lub żarty o treści seksualnej, ekshibicjonizm, podglądanie, wykonywanie
czynności seksualnej przy dziecku, a także nakłanianie do oglądania pornografii
lub udostępnianie mu treści mających taki charakter, lub też umożliwianie
małoletniemu zapoznanie się z nimi. Obejmują także materiały ukazujące
dziecko uczestniczące w rzeczywistych lub symulowanych zachowaniach o
wyraźnie seksualnym charakterze; o dotykanie, obejmowanie, poklepywanie